November 17 2019 12:23:43    
ROZHOVOR: Kdo je Wentoline, kde se právě teď nachází a kde nejčastěji hraje?


Od narození žiju v Zábřehu na Moravě a bohužel kvůli zdravotním problémům se hraní už nevěnuju tolik jako dřív. V posledních letech jsem hrával v klubu Ve zdi a na okolních open airech. Nejraději si ale už hraju doma, sám pro sebe hudbu, o kterou většina nejeví zájem, ale mě naopak dostává maximálně – a to je právě drumfunk, nebo minimal techno. Takže po těch letech spíš funguju jen jako hobby DJ.






Ahoj Vašku. Díky, že sis udělal čas na rozhovor a na mix.

Nazdárek Romane, já moc děkuju za zveřejnění setu a taky za čas, který sis na mě udělal.


Někde jsem četl, že o sobě říkáš, že jsi techno důchodce. Znamená to, že jsi tak starý, že si pamatuješ dobu, kdy vznikl jungle a DnB? 😀

To rozhodně ne. Jen se za ty léta hrání (od roku 1998) postupně posouvám. Začínalo to technem a přesně si pamatuju, co mě poslalo od techna úplně na jinou vlnu - DJ Marky - Brazillian Job. Techno důchodcem se označuji s nadsázkou. Opravdu už dnes nemám ambice konkurovat mladším a zapáleným pro věc. Hraju jen to, co mě baví bez ohledu na to, jaký názor na to má okolí. Nikdy jsem vlastně nehrál muziku, která by mě nebavila. Vím, že plno DJs – a to asi ne jen u nás – hraje to, co zrovna frčí, aby byli in. To já nechápu. (nebo je to opravdu baví? pozn. redakce)


Takže hraješ už zatraceně dlouho. Jaký to mělo u tebe průběh, během těch let co hraješ? Od techna k DnB a zpět?



Tak nějak. Začínal jsem s technem, pak přibyl i psytrance a to všechno v době, kdy všichni hráli z vinylů a já začal na mixovacích CD playerech Omnitronic (tak se tomu tenkrát opravdu říkalo). V roce 1999 jsem ale začal nakupovat DnB desky a rok na to jsem koupil i gramce. Po pár letech mi přestal i DnB stačit, tak jsem svou sbírku začal rozšiřovat i o breakbeatové desky. Na jednom večírku jsme se potkali se šumperským DJ Cmeenem a hecli se na společný set ze 4 strojů techno vs breakbeat. Bylo to nad očekávání dobré a začali jsme spolu hrávat pravidelně, což trvá prakticky dodnes. Z desek jsme postupem času museli přejít na Traktor Scratch a přidali jsme do repertoáru i house, tech-house a techno, které už nebylo možné kupovat na deskách. V posledních letech jsem teda hrál rovné věci daleko víc než DnB.


Když porovnáš dobu, když jsi začal s hraním a pořádáním akcí a s tím, jak to vypadá teď. Jaký z toho máš pocit?

Celá scéna je úplně někde jinde. Když jsem začínal s hraním, nebylo Spotify, Shazam, Youtube a podobné věci. Lidi chodili na party poslechnout si něco nového, co nebylo slyšet nikde jinde, a byli nadšení. I menší akce byly plné lidí toužících po nové hudbě. Dnešní DJs mi kolikrát připadají jako JukeBox. Hrají věci, které jsou chtěné, zmáčknou SYNC a nebo se řídí BPM. Rozhodně už to není o tom, že jako DJ mám desky, které jsou třeba nesehnatelné a tak je nikdo okolo moc nehrál. Díky tomu byl každý DJ do jisté chvíle výjimečný. Měl tak svůj zvuk. Dnes zní všichni stejně. Nechápu jak je dnes možné, že jedna skladba na akci zazní 10x. DJs se změnili, návštěvníci akcí se změnili.


Který DnB vinyl byl úplně první? Jaké máš oblíbené producenty?

Prvních vinylů bylo několik. Objednal jsem tenkrát várku cca 10 desek - vím, že v ní byl DJ Marky - LK, Ed Rush & Optical - Kerbkrawler a Tommy Knocker - People All Around :) Co se týče oblíbených producentů, s postupem let se to u mě celkem změnilo. Před pár lety bych ti odpověděl: Klute, SKC, Cause 4 Concern, Audio. Vždy mě v setech bavilo kombinovat tvrdé věci s vokálovýma jemnůstkama. Během posledních dvou let jsem se ale posunul úplně jinam. Baví mě složitější a zajímavější muzika jako Alaska, Fanu, Equinox, Paradox, Electrosoul System a podobně.


Jak jsem Ti už psal, tak Tvůj mix poslouchám opravdu často a se vším respektem a úctou k předchozím exkluzivním mixům a jejich autorům, tak se tento stal mým nejoblíbenějším. Z velké části k tomu přispělo i to, že o drumfunk a lámaniny je celkem nouze a že je i luxusně namíchaný. Je drumfunk to, co teď charakterizuje Wentolina v DnB, nebo co běžne hraješ?

Jsem opravdu poctěn, že můj set tak baví někoho, komu prošlo rukama tolik muziky.
V roce 2011 jsem přešel na Traktor a kupování desek vypustil (rodina - peníze potřebné jinde). Díky kamarádovi (DJ Gildor), který má hromadu skvělých desek, jsem se k nakupování a hraní z desek opět po letech vrátil. Bylo to tak, že jsem od něj dostal k narozeninám úžasné album Alaska - The Mesozoic Era. Zjistil jsem, že do toho nemám v podstatě co namíchat a začal opět nakupovat desky, abych měl o víkendových setkáních u gramců (kterých díky vytíženosti nás obou není opravdu mnoho) co pustit a nemusel sahat po digitalu, který má úplně jiný zvuk. Charakterizovat se jako drumfunk DJ asi nechci. Je toho mnoho co mě baví, ale poslední měsíce mě drumfunk v rámci DnB prostě dostal. Možná i díky tomu že není mnoho těch, co by tak skvělou muziku prezentovali veřejnosti.



Tady tuto otázku pokládám všem, je to pro mě takový malý průzkum. Co všechno pro tebe znamená vinyl? Každý to má nastavené nějak. Jedni říkají, že je to pro ně fetiš, jiní zvuk, kultura,.. umění,.. bláznovství,.. nesmysl? Nebo vše dohromady?

Asi vše dohromady. Názor, že lepší zvuk než vinyl nemá nic, absolutně nesdílím. Desky se lisují z digitalu a ten jen prohnaný studiem na analog. Deska jako médium je úžasná tím, že si na ni můžu sáhnout, nefunguje na ni tlačítko SYNC, je to kus asfaltu, ke kterému má člověk vztah. Mp3 je jen soubor jedniček a nul na disku, který si může koupit každý - nuda. Nikdo z digitálních DJs nezažije tu radost, mít na desce to, co skoro nikdo jiný nemá, nebo má málokdo a oni možná tak špatný rip z vinylu, nebo Youtube. :D



Co teď posloucháš doma, nebo v autě?

Převážně úplně jinou muziku, než je DnB. Toho co mě dnes zajímá je opravdu málo a dost se to mění. Miluju třeba Thievery Corporation, poslechnu si i klasický rock, na kterém jsem vyrůstal, mám moc rád breakbeat, house, chillout. Obecně mě baví všechno mimo mainstream a dokáže mě to nečím oslovit.




Top 5 tvých nejhranějších desek ever:

Když to vezmu za celé ty roky, co hraju (za poslední měsíce by to bylo úplně jinak, ale beru ty věci, co jsem léta nevytáhl z bagu), tak asi:

• Rascal & Klone - Roll the Dice
• Klute - Learning Curve
• Ed Rush & Optical - Kerbkrawler
• The Insiders - Late Night
• D Kay & Epsilon - Space Quest


Vím, je to úplně jinde než věci co aktuálně hraju, ale co se týče drumfunku, jsem teprve na začátku.



Poslední deska, kterou sis koupil?

Úplně poslední, kterou jsem si objednal, byla: Marcus Intalex & ST Files - 9x9 (Dub Mix / Vocal Mix)



Ještě jednou díky za tvůj čas a snad se někde ještě potkáme.

Taky moc děkuju za čas, který mi věnuješ. Potkat se někde opravdu musíme, máme si myslím co říct.


Zde už si můžete užít našlapanej set i s tracklistem! :) Enjoy!




Tracklist:

01. Syncopix ft. MTC YAW - Fade Away (Brand:Nu)
02. Method One & Stunna - Edge of the Night (31)
03. Naibu - Write the Future (Horizons)
04. Furi Anga - When Our World Jaded (Seba Remix) (Translation)
05. Seba & Method One - Silicon Nature (Samurai)
06. Seba & Paradox - Delusions (Secret Operations)
07. Ricky Force - Everything (Repertoire)
08. Fanu - Poltergeist (Lightless)
09. Good Times - Champagne (Fanu Remix) (Bonafide)
10. Paradox - Rockdown (Paradox Music)
11. Ricky Force - Special (Repertoir)
12. Seba & Method One - Let's Be Done With This (Samurai)
13. Seba & Paradox - Future Now (Secret Operations)
14. Paradox - Divination (Paradox Music)
15. Seba & Manos - Always (Paradox Music)
16. Method One - Aquamarine (31)



http://drumandbassvinyl.cz/

autor textu / interview: Soldik
Děkujeme za další spolupráci!
ODKAZY
  1. drumandbassvinyl.cz (1099)
  2. Sayko.org (1098)
  3. FREERAVE.CZ (1066)
  4. BasSistaz (1019)
  5. DJ DWORAK (972)
  6. DANCE ROBOT (968)
  7. DJ LAYDÁK (965)
  8. FREERAVE.CZ Tekno radio (870)