November 17 2018 15:17:14    
ROZHOVOR: S Touchwoodem nejen o vinylech a DnB, ale i o historii a budoucnosti jeho tvorby
Díky Rádiu Jih a Petru Pivodovi jsme se potkali v Hodoníně, kam přijel s Katchou položit asfalt ve čtvrtečním pořadu Progresso. Tenkrát to pro všech deset místních fanoušků DnB byla velká sláva, přijeli Pražáci! Psal se rok 2000, DnB prožíval boom a jedno z nejlepších a nejkrásnějších období za celou jeho existenci a za Mary Jane rolovanou s tabákem, hrozil na Moravě trest smrti.



Touchwood, žabák z anglického seriálu o kouzelníku Čáryfukovi, který u nás byl populární za dob komunismu a ještě chvíli po něm. Byls fanda? Anebo, odkud se berou všechny Tvoje přezdívky?

Fanda ani nutně ne, tohle jméno vlastně vzniklo spíš jako interní domácí fórek na moje úplně první veřejný hraní a už mi pak tak nějak zůstalo. Producentský jméno Stonedhigh vzniklo pro změnu jako narážka na mojí tehdy velmi oblíbenou zábavu (překládat asi nemusim :)), Dleeb byl původně taky vlastně domácí vtípek („dlíb dlíb“ coby citoslovce od slovesa „dloubati“ :)



Ty jsi zkoušel Djing už hodně dávno. To už bude kolik, 25 let zpět?? Co jsi tenkrát hrál a z čeho?

Jj, letos na jaře to bude 25 let, ale přesněji už nezařadím :) Hrálo se z gramců samozřejmě, moje první vlastní vinyly byly povětšinou holandskej a belgickej house. V Ubiquity, klubu kde jsem se začínal učit hrát, byla ovšem spousta erárních desek od hip-hopu přes soul a funk až po house, první pokusy jsem si odjel na týhle sbírce.



Taky jsi byl u začátků, když se formovala domácí DnB scéna. Jak tenkrát vypadala taková běžná akce? Bylo to jen o Praze a velkých městech?

Ze začátku asi bylo, ono se nás i v Praze na těch DnB akcích tenkrát scházelo pět a půl, víceméně to tenkrát vypadalo jako DJs pro DJs, těch pár lidí co to zajímalo se potkávali navzájem na svejch večírkách :)


FOTO: Ry Hallada, RXYZ Media




Když se dnes řekne Praha a DnB, všem se automaticky vybaví Cross a Storm. Já jsem sice taky pamětník, ale v době 1994–1997 jsem spíš znal vše kolem Techna, a DnB / Jungle jen okrajově. Nicméně, když se řeklo například Punto Azul... Mmmmm :) Tak povídej, protože ti mladí si myslí, že to tady vše vyrostlo samo.

Zrovna zmiňovaný Punto Azul byl asi úplně první podnik u nás (minimálně v Praze), kde se hrál DnB pravidelně, po krátkým začátku jako HCčková hospoda tam začaly Koogiho DnB čtvrtky, ze kterých vzešel posléze legendární Hyperfunk (pokud sis zahrál na Hyperfunku, tak to tenkrát znamenalo že tě scéna bere :)) a i mimo čtvrtky tam bylo DnB ke slyšení dost a dost v podání pionýrů scény :) Z tý maloklubový historie stojí za zmínku určitě ještě XT3 (tehdy v Karlíně, dnes už neexistující), jednu dobu třeba 7 vlků na Žižkově. Jinak je pravda, že DnB se obecně ze začátku hrával téměř zásadně v menších podnicích, větších akcí se zahraničníma hostama bylo tehdy hodně pomálu.. To se pak začlo trošku měnit na přelomu tisíciletí, kdy už DnB nebyl zábava pro pár maniaků, ale regulérní, byť pořád ještě hodně malá scéna – začalo přibývat DnB akcí v Roxy, tehdy asi nejvýznamnějším pražským klubu, dělaly se několikastageový velkovečírky v prostoru Abaton a tak. No a to už se pomalu blížíme ke dnešímu stavu :)



Jaký je podle Tebe nejvýraznější rozdíl mezi tím, co bylo tenkrát a co teď? V čemkoliv, co Tě první napadne.

Nejspíš právě ta masovost a od toho odvíjející se hudební obsah.. V době kdy šlo o okrajovej žánr a bavilo to pár nadšenců, šlo IMO především o tu hudbu. Dneska to připomíná jakoukoli jinou velkou žánrovou scénu včetně všech doprovodných jevů – jako třeba to, že většina produkce je apriori dělaná pro parket a ne taky na poslech, takže se pořád dokola používají ty samé ověřené formulky a ty zajímavé věci už se musí hledat po okrajích žánru, do mainstreamu se jich moc nedostane. Ale je mi jasný, že na tomhle se asi se spoustou mladších neshodnu :))




FOTO: Ry Hallada, RXYZ Media




Já si pamatuju nějaký strašně starý článek o Bad Company, kde se (asi) Freshe ptali, proč DnB a on odpověděl, že ho štve MTV a že jejich hudba je odpovědí na celou komerční taneční scénu. No, a kam to dotáhl, vidíme všichni. A jak myslíš, že bude vypadat konec DnB scény? Mnozí ji přisuzují podobný šok, stázi a znovuzrození, jako tomu bylo u Techna. Nebo se nic nestane, jen staří se odporoučí na jiný parket?

Tak tohle si netroufám odhadnout.. ale pokud bych měl vycházet z nějakejch historickejch paralel, tak by to asi mohlo probíhat cca tak, že jako masovka to postupně odejde nebo se přeleje do jinejch žánrů a zbude to pravověrný jádro. Což sice bude asi znamenat třeba míň akcí a v menších měřítkách než se dějou dnešní velefestivaly, ale to nemusí bejt nutně na škodu z obsahovýho hlediska :)



Jak se proměňovala Tvá produkce, djské sety a Tvůj vlastní hudební vkus?

To je těžký takhle stručně shrnout, ale zjednodušeně, čím jsem starší, tím klidnější to obecně v hudbě mám. Oproti tomu co si můžou vybavit pamětníci z mejch setů je to dneska daleko větší poslechovka, spíš do malýho klubíku do křesla s brkem, než nějaká skákačka po parketu. Ikdyž je pravda, že jednou za čas si pořád ještě rád zařádím se svejma archivníma kouskama :)
Čímž je postižená část otázky ohledně DJingu. Zbytek je trošku složitější, co se týká toho co poslouchám doma, tak to třeba nikdy nebylo nijak extra vyhraněný, poslouchám cokoliv co mě baví a líbí se mi, takže když na to přijde, dneska mám doma daleko častěji puštěnou třeba barokní vážnou hudbu nebo IDM z 90. let než šlapací drumíky. Je to ale samozřejmě o konkrétní náladě, asi to nejde úplně generalizovat.
No a produkce je ještě taky kapitola sama pro sebe, většina toho co mi kdy vyšla sice DnB technicky je, ale v tomhle směru jsem to měl nějaký uklidněný vždycky, drsňáren mám hodně málo, zato poslechovky mi jdou :))




FOTO: jangabriel.cz




Takže by se dalo říct, že se vracíš k tomu, co Tě ovlivnilo právě na samém začátku?

Možná jsem se od toho ani nikdy nikam nedostal, jen se to projevovalo různě - těch vlivů je fakt hodně a pravda je, že co se týká produkce, asi jsem to nikdy neuměl dělat přímo na nějaký škatulky.



Pojďme si povídat o Tvých projektech. Já se to pokoušel dát dohromady, ale je toho tolik, že to nechám kompletně na Tobě. Touchwood, Stonedhigh, Dleeb, Low Profile, Stoika Records, Kaktus, Reverse Audio.... Zkus v krátkosti zachytit vše mezi zrodem Touchwooda až po přerod v Dleeb.

Jako Touchwood hraju od jara 1993, s tím že tenkrát to byl čistě DJ pseudonym, produkci jsem si zkoušel doma a nikde nezveřejňoval. Když jsem pak začal koncem 90. let vydávat první věci, vznikl k tomu další pseudonym Stonedhigh (ten prozměnu zase čistě pro vlastní prokudci, ne DJing), ovšem aby to bylo všechno jednodušší, tak remixy jsem dělal jako DJ Touchwood. Do toho jsem pak cca okolo poloviny nultých začal tvořit i občas hrát i jiné věci kromě DnB (konkrétně IDM / downtempo / electronica), takže pro odlišení vznikl další projekt Mumeishi (v roce 2018 je v plánu album :) No a jelikož jsem se za tu dobu dostal od ostřejšího DnB spíš k post-dnb poslechovkám a jméno Touchwood je tak svázaný dneska spíš s touhle polohou než s věcma k tanci, tak jsem si na ty věci k tanci pořídil v roce 2015 ještě další pseudonym Dleeb (nicméně je pravda, že Touchwood a Dleeb se částečně obsahově překrývají).
Low Profile je můj společný projekt s DJ Ghonzalesem (především produkční, ale občas spolu i vystupujeme jako DJ team) – žánrově přibližně na pomezí post-dnb, abstract hiphopu a downtempa. Máme za sebou singl a dvě alba, na jaro je plánované EPčko. K tomu je navázaný label Reserve Audio, který jsme si s Honzou založili jako outlet pro naši jak společnou tak sólovou produkci (a pozor, je to Reserve, Reverse Audio Group je prozměnu jeden náš kamarád ze Slovenska :)
Stoika Records byl jeden ze dvou oficiálních labelů, na kterým tady začly vycházet DnB věci, ale s tím mám společnýho jen to, že mi tam pár věcí vyšlo (vlastní tracky jako Stonedhigh a remix pro Floexe jako Touchwood), jinak je to otázka spíš na Standu Zímu a.k.a. Stanzima.
Kaktus Recordings (http://kaktusrec.org/) je label, který jsme si kdysi založili s Igraczkem, nicméně po vydání prvního vinylu několik let spal, než jsme ho znovu rozjeli už jen jako netlabel. Dneska už nefunguje, nicméně web pořád běží, takže ty věci jsou pořád dostupný – moje první album a 2 EPčka vyšly zrovna tam.



Máš nějaké jiné projekty, které bys chtěl představit?

Určitě bych tu chtěl zmínit dvě věci.
S koncem roku jsem ukončil projekt průběžnýho alba, kterej začal cca v půlce srpna, a znamenalo to každý týden vypustit jeden track. Původně jsem si myslel, že si takhle pročistím archiv, ale nakonec se mi do dramaturgie většina těch archivních záležitostí nehodila, takže jsou to povětšinou tracky přímo psaný pro tuhle příležitost. Do konce roku se mi jich takhle nastřádalo 20, a celý to album (jmenuje se nepříliš objevně Friday Freebies 2017) je k poslechu na mým Soundcloudu, včetně odkazů na free/name-your-price download (https://soundcloud.com/touchwood/sets/friday-freebies-2017).
A ta druhá věc je asi nejzásadnější, po letech přemejšlení na tohle téma jsem se konečně dostal k živýmu hraní. Se Subject Lostem máme společný projekt Two Pixels Above (https://www.facebook.com/twopixelsabove/), který vznikl právě hlavně jako platforma pro živý vystupování, ikdyž studiový práci se nevyhýbáme, první společný EPčko pod tímhle jménem už máme taky venku. Obsahově se pohybujeme pořád okolo DnB, byť částečně jeho klidnějších odnoží (autonomic atp.), a vliv soundtracků z 80. let se rozhodně nezapře :)) No a na podzim bych rád dotáhl sólový lajvko, ale o tom víc až to bude mít nějaký konkrétnější obrysy.




FOTO: jangabriel.cz




Tady tuto otázku pokládám každému, je to taky pro mě takový malý průzkum. Co všechno pro tebe znamená vinyl? Každý to má nastavené nějak. Jedni říkají, že je to pro ně fetiš, jiní zvuk, kultura,.. umění,.. bláznovství,.. nesmysl? Nebo vše dohromady?

Určitě kus historie a spousta navázanejch vzpomínek, a částečně taky sběratelství – sice už dávno nejsem aktivní sběratel, ale sem tam ještě archiv doplňuju, přecejen vztah k tomu fyzickýmu nosiči je úplně jinej než k souboru na disku :)



Top 5 tvých nejhranějších desek ever?

Bez konkrétního pořadí a bez záruky (tohle fakt neni jednoduchý vybrat :))

A-Sides - 21st Century Funk
Doc Scott - Drums 95
Konflict - Star Trails
Optiv - Flat Worm
Stakka + Skynet - Logistics



5 producentů / kapel, které ovlivnily Tvou produkci?

Opět s výhradou viz výše:
Arovane
Ganja Kru
Klute
Kruder & Dorfmeister
LTJ Bukem




Poslední deska, kterou sis koupil?

Tohle bys měl vědět ;) Poslední byli Konflict - Maelstrom E.P., track New World Order jsem prostě v archivu mít potřeboval :)



Díky za Tvůj čas a ať se daří.

Taky díky, a mějte se všichni parádně :)



Zde už si můžete užít našlapanej set i s tracklistem! :) Enjoy!



01. Kemal & Rob Data - Star Trails [2000, Audio Blueprint, ABPR013]
02. Matrix & Fierce- Tightrope [2000, Metro Recordings, MTRR007]
03. Ed Rush & Optical - Compound [1998, Virus Recordings, VRS001LP]
04. Cutting Fluid - Half-Life [2000, Perspective, PR001]
05. Die - Jitta Bug [2000, Full Cycle Recordings, FCY025]
06. DJ Krust - Warhead (Steppa Mix) [1997, V Recordings, V-025]
07. Optiv - Tunnel Vision [2004, Blindside Recordings, BLIND003]
08. Nomis feat. Optiv - Piston [2002, Red Light Records, RL003]
09. Konflict - New World Order [2000, Renegade Hardware, RH26]
10. Jonny L - Piper (Grooverider Mix) [1997, XL Recordings, XLR74]
11. Universal Project - Vessel [2002, Virus Recordings, VRS010]
12. Jonny L - The Bells [1999, Piranha Records, PIH001]
13. D-Bridge vs. Concord Dawn - Labyrinth [2004, Exit Records, EXITVS001]
14. Optiv - Flat Worm [2002, Red Light Records, RL001]
15. Rascal & Klone - The Reprise [2002, Urban Takeover, URBTAKE30A]
16. Bullet Proof - Not Human [2000, Perspective, PR005]
17. Rob F + Impulse - Ultraviolet [2002, Cryptic Audio, CPT003]
18. Kemal - Cluster [2002, Cryptic Audio, CPT002]
19. Kemal - Mutationz III [2001, DSCI4, DSCI4LP001]
20. Klute - We R The Ones VIP [2002, Commercial Suicide, SUICIDE004]
21. DJ Optiv & Bulletproof - Camouflage [2003, 1210 Recordings, 1210-007]
22. RAM Trilogy - Mindscan (Ed Rush & Optical Remix) [1999, RAM Records, RAMM26]
23. Technical Itch - Animation [1998, Tech Itch Recordings, TI020]
24. Break - Sticky Situation [2003, Eastside Records, EAST52]
25. RAM Trilogy - Huggy Bear [2002, RAM Records, RAMM41]
26. Cedar Drive - Squirm [2001, J.A.K. Audio, JAK004]
27. Source Direct & Instra:mental - Yo Bitch [2000, Demonic Records, DEMON12001]



http://drumandbassvinyl.cz/

autor textu / interview: Soldik
Děkujeme za další spolupráci!
ODKAZY
  1. drumandbassvinyl.cz (837)
  2. FREERAVE.CZ (799)
  3. DANCE ROBOT (775)
  4. Sayko.org (748)
  5. DJ DWORAK (726)
  6. BasSistaz (706)
  7. DJ LAYDÁK (698)
  8. FREERAVE.CZ Tekno radio (608)